ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ψηφιακή Στρατηγική

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ %ce%b315 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Κατ/νσης Χειμερινό
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ψηφιακή Στρατηγική
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα έχει ως κύριο στόχο να αναδείξει πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να σχεδιάσουν, να υλοποιήσουν και να αξιολογήσουν στρατηγικές αξιοποίησης ψηφιακών τεχνολογιών για να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Οι επιμέρους στόχοι μαθήματος είναι:

  • Κατανόηση της στρατηγικής αξίας των ψηφιακών τεχνολογιών για την επιχειρηματική ανάπτυξη.
  • Ανάλυση ψηφιακών επιχειρηματικών μοντέλων και τρόπων διαφοροποίησης στην αγορά.
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων στρατηγικής σκέψης για την ένταξη της τεχνολογίας στην οργανωτική κουλτούρα και τις διαδικασίες.
  • Εκτίμηση των προκλήσεων και ευκαιριών που προκύπτουν στον ψηφιακό κόσμο.
  • Καλλιέργεια ικανότητας λήψης αποφάσεων βασισμένων σε δεδομένα και τάσεις της αγοράς.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τον ρόλο της ψηφιακής στρατηγικής σε οργανισμούς κάθε μεγέθους.
  • Αναλύουν το ψηφιακό περιβάλλον και τη θέση ενός οργανισμού στην αγορά.
  • Εφαρμόζουν στρατηγικά εργαλεία σε ψηφιακά projects.
  • Προτείνουν λύσεις που αξιοποιούν τεχνολογίες για την ενίσχυση της αξίας και της ανταγωνιστικότητας.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη Εργασία
  • Ομαδική Εργασία
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλο

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΡΑΞΗΣ:

  • Ενότητα 1:
    • Εισαγωγή στην Ψηφιακή Στρατηγική
    • Τι είναι ψηφιακή στρατηγική και πώς διαφέρει από την παραδοσιακή
    • Ο ρόλος της στρατηγικής στην ψηφιακή εποχή • Ψηφιακός μετασχηματισμός vs Ψηφιακή Βελτιστοποίηση
  • Ενότητα 2:
    • Τεχνολογίες που διαμορφώνουν τη Στρατηγική
    • Cloud, IoT, Blockchain, AI, Big Data
    • Πώς οι τεχνολογίες αλλάζουν τα επιχειρηματικά μοντέλα
  • Ενότητα 3:
    • Ανάλυση Ψηφιακού Οικοσυστήματος
    • Από SWOT/PESTEL σε real-time analytics
    • Ανταγωνιστικό περιβάλλον (Porter’s Five Forces)
    • Ανάλυση ανταγωνισμού: από το Porter’s Five Forces στην πλατφορμική ανταγωνιστικότητα
    • Ψηφιακά οικοσυστήματα και πλατφόρμες (platform economy)
    • Ανάλυση πελάτη και ψηφιακής εμπειρίας (customer journey)
  • Ενότητα 4:
    • Αλυσίδα Αξίας: Από το Γραμμικό στο Δικτυωτό Μοντέλο (Value Networks)
    • Η αλυσίδα του Porter και η εφαρμογή της
    • Δίκτυα αξίας και πλατφόρμες
    • Πώς δημιουργείται αξία από τρίτους (API, marketplaces)
  • Ενότητα 5:
    • Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα: Από την Ποιότητα και Κόστος στα Data & Network Effects
    • Πλεονεκτήματα από δεδομένα, τεχνολογία, ταχύτητα
    • Πώς οι ψηφιακές επιχειρήσεις διατηρούν πλεονέκτημα
    • Εισαγωγή στα network effects Ενότητα 6: Στρατηγική για Ψηφιακά Προϊόντα και Υπηρεσίες (Digital Product Strategy)
    • Product-led strategy
    • MVP, product-market fit, roadmap, backlog
    • UX στρατηγική και customer feedback loops
  • Ενότητα 7:
    • Στρατηγική Δεδομένων στον Δημόσιο τομέα (Data Strategy & GovTech)
    • Data-driven decision making
    • Από τα δεδομένα στη δράση (BI tools)
    • Ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους (π.χ. gov.gr)
    • Ανοιχτά δεδομένα και διαφάνεια
    • Συμμετοχικές πλατφόρμες & e-participation
  • Ενότητα 8:
    • Ψηφιακός μετασχηματισμός και οργανωσιακή αλλαγή
    • Ηγεσία στην ψηφιακή μετάβαση
    • Agile οργανώσεις, ψηφιακές δεξιότητες
    • Κουλτούρα και αλλαγή
    • Διαχείριση αντίστασης στην αλλαγή
  • Ενότητα 9:
    • Ανταγωνιστικότητα στην Ψηφιακή Οικονομία
    • First-mover vs fast-follower
    • Disruption και στρατηγική απόκρισης
    • Network effects & scalability
  • Ενότητα 10:
    • Εφαρμογή Ψηφιακής Στρατηγικής με Agile & OKRs
    • Agile frameworks (Scrum, Kanban) και πώς συνδέονται με στρατηγική
    • OKRs (Objectives & Key Results) για ευθυγράμμιση στόχων
    • Lean digital στρατηγικές
  • Ενότητα 11:
    • Ανάδυση του Metaverse και Web 3.0 στη Στρατηγική
    • NFTs, αποκεντρωμένα δίκτυα, εικονικά οικοσυστήματα
    • Στρατηγικές πλατφορμών σε immersive περιβάλλοντα
    • Πιθανές εφαρμογές σε εκπαίδευση, εμπόριο, εργασία
  • Ενότητα 12:
    • Σχεδιασμός Ψηφιακής Στρατηγικής – Τελική Προσομοίωση
    • Εργασία ή workshop όπου οι φοιτητές αναπτύσσουν στρατηγική για υποθετική ή πραγματική εταιρεία
    • Pitching και ανατροφοδότηση

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

Στην τάξη

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e-mail με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις & Ασκήσεις πράξης39
Συγγραφή εργασίας (εργασιών)35
Αυτοτελής Μελέτη51
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση (70%) Περιλαμβάνει: – Επίλυση προβλημάτων σχετικών με ποσοτικά δεδομένα – Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης ΙΙ. Ατομική Εργασία Εργασίας (30%) Τίτλος Εργασίας: «Μετασχηματισμός Στρατηγικής: Από το Παραδοσιακό στο Ψηφιακό Μοντέλο σε Πραγματικό Οργανισμό»

Σκοπός της Εργασίας Να κατανοήσουν οι φοιτητές πώς μια επιχείρηση ή οργανισμός μπορεί να μετασχηματίσει το στρατηγικό της μοντέλο από παραδοσιακό σε ψηφιακό, εντοπίζοντας προκλήσεις, ευκαιρίες και στρατηγικά εργαλεία που εφαρμόζονται στο νέο περιβάλλον. Δομή της Εργασίας 1. Επιλογή Οργανισμού / Επιχείρησης • Επιλογή μιας υπαρκτής επιχείρησης (ή κλάδου) · Εναλλακτικά, μπορεί να χρησιμοποιηθεί case study (π.χ. Kodak, Blockbuster, Netflix, Airbnb, Lidl, ΕΛΤΑ) · Μπορεί να είναι παραδοσιακή ή ήδη ψηφιακά μετασχηματισμένη — με στόχο να αναλυθεί η πορεία ή οι προκλήσεις 2. Ανάλυση Παραδοσιακής Στρατηγικής • Ποιο ήταν το επιχειρηματικό/στρατηγικό μοντέλο της επιχείρησης; • Ανάλυση με εργαλεία: • SWOT / PESTEL • Porter’s Five Forces • Value Chain • Τι είδους ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είχε; 3. Νέες Ψηφιακές Δυναμικές • Ποια ψηφιακά trends/τεχνολογίες επηρέασαν τον κλάδο; · Π.χ. τεχνητή νοημοσύνη, πλατφόρμες, cloud, mobile-first κ.ά. • Πώς επηρεάστηκε η αλυσίδα αξίας, οι πελάτες, το προϊόν, οι διαδικασίες; 4. Προτεινόμενη Ψηφιακή Στρατηγική • Προσαρμογή ή μετασχηματισμός των παρακάτω: • Αξιακή πρόταση (value proposition) • Κανάλια και εμπειρία πελάτη • Επιχειρησιακό μοντέλο • Χρήση δεδομένων / τεχνολογιών • Νέοι συνεργάτες ή οικοσυστήματα • Ανάλυση με Lean Canvas ή Business Model Canvas Κριτήρια Αξιολόγησης Κριτήριο Βαρύτητα · Βαθμός κατανόησης του στρατηγικού μετασχηματισμού 25% · Χρήση στρατηγικών εργαλείων & αναλυτικών πλαισίων 20% · Ποιότητα προτεινόμενης ψηφιακής στρατηγικής 25% · Δομή, σαφήνεια, τεκμηρίωση 15% · Παρουσίαση (διαφάνειες και τρόπος παρουσίασης) 15%

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

  • Hill, C., Schilling, M., & Jones, G. (2018) Στρατηγικό Μάνατζμεντ: Μια Ολοκληρωμένη Προσέγγιση Θεωρία και Μελέτες Περίπτωσης , BROKEN HILL PUBLISHERS LTD
  • Rauser, A. (2016). Digital strategy: A guide to digital business transformation. CreateSpace Independent Publishing Platform.