ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διοίκηση Αειφορίας

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 704 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 7ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Διοίκηση Αειφορίας
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις & Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή στις βασικές αρχές, στρατηγικές και πολιτικές της διοίκησης αειφορίας, αναδεικνύοντας τη σύνθετης σχέση μεταξύ οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών διαστάσεων. Μέσα από θεωρητικά εργαλεία, μοντέλα λήψης αποφάσεων και μελέτες περιπτώσεων, οι φοιτητές/τριες θα αναπτύξουν τις γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται για τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση στρατηγικών αειφορίας σε σύγχρονους οργανισμούς, ιδιωτικούς και δημόσιους. 

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις εκθέσεις αειφορίας, οι οποίες αποτελούν κρίσιμο μέσο διαφάνειας, λογοδοσίας και επικοινωνίας με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με τις σύγχρονες προσεγγίσεις και τα σχετικά ρυθμιστικά πλαίσια, καθώς και με τις υφιστάμενες πρακτικές συλλογής, αξιολόγησης και παρουσίασης δεδομένων για την περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική απόδοση των οργανισμών.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: 

  • αναλύουν τις θεωρητικές βάσεις και τα βασικά μοντέλα της διοίκησης αειφορίας σε εθνικό και διεθνές πλαίσιο. 
  • κατανοούν τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και τη λειτουργική τους ενσωμάτωση στις στρατηγικές επιχειρήσεων και οργανισμών. 
  • ερμηνεύουν τα βασικά διεθνή πρότυπα και κανονιστικά πλαίσια για την αειφορία. 
  • αξιολογούν την περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική απόδοση οργανισμών μέσω δεικτών και εργαλείων βιωσιμότητας. 
  • σχεδιάζουν και προτείνουν στρατηγικές αειφορίας και υπεύθυνης επιχειρηματικής λειτουργίας. 
  • εκπονούν και αξιολογούν εκθέσεις αειφορίας βάσει διεθνών προτύπων και μεθοδολογιών. 
  • αναγνωρίζουν και διαχειρίζονται τα συμφέροντα των ενδιαφερόμενων μερών στο πλαίσιο της διαφανούς και συμμετοχικής διοίκησης. 
  • συνεργάζονται αποτελεσματικά για την επίλυση σύνθετων και πολυπαραγοντικών προβλημάτων αειφορίας 
  • αναπτύσσουν κριτική σκέψη σχετικά με τον ρόλο των οργανισμών στη μετάβαση προς ένα βιώσιμο μέλλον. 
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αναζήτηση, ανάλυση & σύνθεση δεδομένων/πληροφοριών 
  • Αυτόνομη/ομαδική εργασία 
  • Διεπιστημονική προσέγγιση & λήψη αποφάσεων 
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον & σε θέματα συμπερίληψης 
  • Προαγωγή δημιουργικής, κριτικής και επαγωγικής σκέψης 

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα διαρθρώνεται με βάση τους παρακάτω άξονες: 

  • Βασικές Έννοιες:  Ανάπτυξη – Αειφορία – Βιωσιμότητα 
  • Αειφορία: Ιστορική Αναδρομή 
  • Διεθνείς Στόχοι για την Αειφόρο Ανάπτυξη (SDGs) 
  • Δείκτες & Συστήματα Μέτρησης Αειφορίας  
  • Εκθέσεις Αειφορίας 
  • To πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (CSR) 
  • Το πλαίσιο της Παγκόσμιας Σύμπραξης Απολογισμών (GRI 
  • Το πλαίσιο της περιβαλλοντικής, κοινωνικής και εταιρικής διακυβέρνησης (ESG) 
  • Το πλαίσιο της Επιτροπής Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας (TCFD)  
  • Ευρωπαϊκές Οδηγίες για την Αναφορά Εταιρικής Βιωσιμότητας (NFRD, CSRD) 
  • Ευρωπαϊκά Πρότυπα Υποβολής Εκθέσεων Βιωσιμότητας (ESRS) 
  • Ανάλυση Διπλής Ουσιαστικότητας 
  • Βιώσιμη Διαχείριση Πόρων 
  • Εταιρική Διακυβέρνηση – Διαφάνεια – Ενδιαφερόμενα Μέρη 
  • Ανάλυση Κινδύνων – Διαχείριση Ανθεκτικότητας  – Κλιματική Αλλαγή  

Υπογραμμίζεται πως σε όλες τις διαλέξεις θα αναλύονται κριτικά μελέτες περιπτώσεων που θα αφορούν τους προαναφερόμενους άξονες, και θα καλύπτουν: 

  • διαφορετικά μεγέθη και κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, 
  • δράσεις των δημόσιων οργανισμών, των ιδιωτικών επιχειρήσεων, του μη-κυβερνητικού τομέα, , αλλά και της κοινωνίας των πολιτών,  
  • την ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή πραγματικότητα, 
  • μεγάλο χρονικό εύρος (από τις απαρχές της έννοιας της βιωσιμότητας μέχρι σήμερα). 

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη 
  • Εξ αποστάσεως εκπαίδευση 
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου. 
  • Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας elearning 
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω email, τηλεδιάσκεψης,και  με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας elearning 
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Μελέτη Βιβλιογραφίας40
Παρουσίαση/Συγγραφή εργασιών46
Σύνολο125
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.
  • Γραπτή Εξέταση: (60%) – (περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών ή/και ερωτήσεις ανάπτυξης)
  • Προφορική Παρουσίαση ή/και Γραπτή Εργασία: (40%)  – (περιλαμβάνει ενεργή συμμετοχή στις συζητήσεις των διαλέξεων, σύντομη προφορική παρουσίαση (εντός εξαμήνου), ή/και συγγραφή εργασίας στη θεματολογία του μαθήματος) 

 Το χρονοδιάγραμμα, και τα συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται στις αρχικές διαλέξεις, και καταγράφονται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.   

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

Συγγράμματα 

  • Αγγουρά Μ. (2024). Η έκθεση Βιωσιμότητας στις εισηγμένες ΑΕ. Εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη. 
  • Καρατσώλης Κ. (2023). Ορολογία Βιωσιμότητας. Εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη. {Κωδικός Ευδόξου: 133035401}
  • Πολύζος Σ. (2022). Διαχείριση Φυσικών Πόρων και Βιώσιμη Ανάπτυξη. Εκδόσεις Τζιόλα. {Κωδικός Ευδόξου: 102073459} 

 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

Επιστημονικά Περιοδικά  

  • Corporate Social Responsibility and Environmental Management [Wiley] 
  • Environment, Development and Sustainability [Springer] 
  • Environmental Policy & Governance [Wiley] 
  • Journal of Environmental Management [Elsevier] 
  • Sustainability [MDPI]  
  • Sustainability Accounting, Management and Policy Journal [Emerald] 
  • Sustainability Science [Springer] 
  • Sustainable Development [Wiley] 
  • Sustainable Production and Consumption [Elsevier]