Κυκλική Οικονομία & Βιοοικονομία

General

  • Code: Α15
  • Semester:
  • Study Level: Undergraduate
  • Course type:
  • Teaching and exams language: Ελληνικά
  • Teaching Methods (Hours/Week): Διαλέξεις & Ασκήσεις Πράξης (3)
  • ECTS Units: 5

Course Contents

Το μάθημα διαρθρώνεται με βάση τους παρακάτω άξονες: 

  • Το Υφιστάμενο Μοντέλο Γραμμικής Ανάπτυξης 
  • Κυκλικότητα: Αναγκαιότητα & Βασικές Αρχές 
  • Κυκλική Οικονομία: Ιστορική Αναδρομή 
  • Κυκλικές Στρατηγικές (R model) & Κυκλικά Επιχειρηματικά Μοντέλα 
  • Ανάλυση Κύκλου Ζωής 
  • Διαχείριση & Αξιοποίηση Αποβλήτων 
  • Οικονομία των Υπηρεσιών και του Διαμοιρασμού 
  • Αντίστροφες Εφοδιαστικές Αλυσίδες 
  • Πράσινη Καινοτομία – Οικοεπιχειρηματικότητα 
  • Βιοοικονομία: Βιομάζα & Βιοενέργεια 
  • Ο ρόλος της Βιοτεχνολογίας 
  • Κυκλική Βιοοικονομία – Αγροδιατροφικά Συστήματα 
  • Μπλε Οικονομία – Πράσινη Οικονομία 
  • Περιφερειακά, Εθνικά & Ευρωπαϊκά Σχέδια Δράσης 

Υπογραμμίζεται πως σε όλες τις διαλέξεις θα αναλύονται κριτικά μελέτες περιπτώσεων που θα αφορούν τους προαναφερόμενους άξονες, και θα καλύπτουν: 

  • διαφορετικά μεγέθη και κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, 
  • δράσεις των δημόσιων οργανισμών, των ιδιωτικών επιχειρήσεων, του μη-κυβερνητικού τομέα, , αλλά και της κοινωνίας των πολιτών,  
  • την ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή πραγματικότητα, 
  • μεγάλο χρονικό εύρος (από τις απαρχές της κυκλικής διαχείρισης πόρων μέχρι σήμερα) 

Educational Goals

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τον φοιτητή στις βασικές έννοιες …

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

  • Να αναλύει την…
  • Να περιγράφει τις…
  • Να κατανοεί το…
  • Να συγκρίνει τα…

General Skills

  • Αναζήτηση, ανάλυση & σύνθεση δεδομένων/πληροφοριών 
  • Αυτόνομη/ομαδική εργασία 
  • Διεπιστημονική προσέγγιση & λήψη αποφάσεων 
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον & σε θέματα συμπερίληψης 
  • Προαγωγή δημιουργικής, κριτικής και επαγωγικής σκέψης 

Teaching Methods

  • Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη 
  • Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

Use of ICT means

  • Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου. 
  • Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας elearning 
  • Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω email, τηλεδιάσκεψης,και  με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας elearning 

Teaching Organization

ActivitySemester workload
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης13
Μελέτη Βιβλιογραφίας40
Παρουσίαση/Συγγραφή εργασιών46
Total125

Students Evaluation

Γραπτή Εξέταση: (50%) 

(περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών ή/και ερωτήσεις ανάπτυξης) 

Προφορική Παρουσίαση ή/και Γραπτή Εργασία: (50%) 

(περιλαμβάνει ενεργή συμμετοχή στις συζητήσεις των διαλέξεων, σύντομη προφορική παρουσίαση (εντός εξαμήνου), ή/και συγγραφή εργασίας στη θεματολογία του μαθήματος) 

Το χρονοδιάγραμμα, και τα συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται στις αρχικές διαλέξεις, και καταγράφονται στην ιστοσελίδα του μαθήματος. 

Recommended Bibliography

  • Graedel T.E. and Allenby B.R. (2009). Βιομηχανική Οικολογία. Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  • Sankar A. R. (2021). Διαχείριση Περιβάλλοντος. Εκδόσεις Τζιόλα. {Κωδικός Ευδόξου: 86056487}
  • Βλαχοκώστας Χ. (2022). Αειφορική Διαχείριση & Κυκλική Οικονομία. Εκδόσεις Γιαχούδη. {Κωδικός Ευδόξου: 110158466}
  • Παπαγρηγορίου Α. & Ζάβαλη Μ. (2023). Κυκλική Οικονομία & Επιχειρηματικότητα στον αγροδιατροφικό τομέα. Εκδόσεις Κάλλιπος. {Κωδικός Ευδόξου: 114025190} 

Related Research Journals

  • Circular Economy [Elsevier] 
  • Circular Economy and Sustainability [Springer] 
  • Clean Technologies and Environmental Policy [Springer] 
  • Ecological Indicators [Elsevier]  
  • Journal of Cleaner Production [Elsevier] 
  • Journal of Industrial Ecology [Wiley] 
  • Resources [MDPI]  
  • The International Journal of Life Cycle Assessment [Springer]