Κοινωνικοτεχνικά Συστήματα & Αειφορικές Μεταβάσεις
General
- Code: Β15
- Semester: Κατ/νσης Εαρ Εξάμηνο
- Study Level: Undergraduate
- Course type: Specialization
- Teaching and exams language: Ελληνικά
- Teaching Methods (Hours/Week): Διαλέξεις & Ασκήσεις Πράξης (3)
- ECTS Units: 5
Course Contents
Το μάθημα διαρθρώνεται με βάση τους παρακάτω άξονες:
- Εισαγωγή στη Συστημική Σκέψη και τη Θεωρία Συστημάτων
- Κοινωνικοτεχνικά Συστήματα: Έννοια και Κεντρικά Χαρακτηριστικά
- Τεχνολογία, Συστημική Καινοτομία και Κοινωνική Αλλαγή
- Το Πλαίσιο Πολλαπλών Επιπέδων (MLP): Θύλακες, Καθεστώτα και Τοπία
- Διακυβέρνηση και Διαχείριση των Μεταβάσεων
- Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις και Εργαλεία Ανάλυσης
- Κοινωνικοοικολογικές Μεταβάσεις
- Αειφορικές και Πράσινες Μεταβάσεις
- Δίκαιες και Συμμετοχικές Μεταβάσεις
- Ενεργειακές Μεταβάσεις
- Κοινωνική Καινοτομία και Μεταβάσεις «από τα Κάτω»
- Ρυθμιστικά Πλαίσια και Σχέδια Δράσης για τη Βιωσιμότητα
Υπογραμμίζεται πως σε όλες τις διαλέξεις θα αναλύονται κριτικά μελέτες περιπτώσεων που θα αφορούν τους προαναφερόμενους άξονες, και θα καλύπτουν:
- διαφορετικά κοινωνικοτεχνικά συστήματα που συνδέονται με κάλυψη επιμέρους κοινωνικών αναγκών (μεταφορές, παραγωγή ενέργειας, στέγαση, κινητικότητα, αγροδιατροφή, κ.α.).
- διαφορετικούς χρονικούς ορίζοντες (παρελθοντικές, υφιστάμενες & σχεδιαζόμενες μεταβάσεις)
- την ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή πραγματικότητα.
Educational Goals
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τον φοιτητή στις βασικές έννοιες …
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:
- Να αναλύει την…
- Να περιγράφει τις…
- Να κατανοεί το…
- Να συγκρίνει τα…
General Skills
- Αναζήτηση, ανάλυση & σύνθεση δεδομένων/πληροφοριών
- Αυτόνομη/ομαδική εργασία
- Διεπιστημονική προσέγγιση & λήψη αποφάσεων
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον & σε θέματα συμπερίληψης
- Προαγωγή δημιουργικής, κριτικής και επαγωγικής σκέψης
Teaching Methods
- Πρόσωπο με πρόσωπο στην τάξη
- Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Use of ICT means
- Χρήση διαφανειών, βιντεοπροβολέα και διαδικτύου.
- Υποστήριξη διδασκαλίας με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e–learning
- Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω e–mail, τηλεδιάσκεψης,και με χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e–learning
Teaching Organization
| Activity | Semester workload |
| Διαλέξεις | 26 |
| Ασκήσεις Πράξης | 13 |
| Μελέτη Βιβλιογραφίας | 40 |
| Παρουσίαση/Συγγραφή εργασιών | 46 |
| Total | 125 |
Students Evaluation
- Προφορική Παρουσίαση: (50%) – (περιλαμβάνει ενεργή συμμετοχή στις συζητήσεις των διαλέξεων, σύντομες προφορικές παρουσιάσεις (εντός εξαμήνου),
- Εργασία: (50%) – (περιλαμβάνει συγγραφή εργασίας (στο τέλος του εξαμήνου) στη θεματολογία του μαθήματος)
Το χρονοδιάγραμμα, και τα συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται στις αρχικές διαλέξεις, και καταγράφονται στην ιστοσελίδα του μαθήματος.
Recommended Bibliography
- Δήγκας AΓ. (2021). Ενεργειακές Προκλήσεις & Πράσινη Μετάβαση. Εκδόσεις Ελληνοεκδοτική. {Κωδικός Ευδόξου: 122079184}
- Μανώλας Ε. & Ταμπάκης Σ. (2018). Διεθνής Περιβαλλοντική Πολιτική. Εκδόσεις Δίσιγμα. {Κωδικός Ευδόξου: 77112794}
- Μαυροφίδης Θ. (2018). Κοινωνία & Σύστημα: Εισαγωγή στη σύγχρονη συστημική θεωρία. Εκδόσεις Πατάκη. {Κωδικός Ευδόξου: 77119688}
- Bijker W.E. (2018). Διaμορφώνοντας την Τεχνολογία – Δομώντας την Κοινωνία. Εκδόσεις Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. {Κωδικός Ευδόξου: 77114128}
Related Research Journals
- Energy Research and Social Change [Elsevier]
- Environmental Innovation and Societal Transitions [Elsevier]
- Futures [Elsevier]
- Sustainable Production and Consumption [Elsevier]
- Technological Forecasting & Social Change [Elsevier]
- Technology Analysis and Strategic Management [Taylor & Francis]
